{"id":6203,"date":"2020-08-26T14:41:00","date_gmt":"2020-08-26T12:41:00","guid":{"rendered":"https:\/\/loanscouter.dk\/?p=6203"},"modified":"2021-06-09T14:49:42","modified_gmt":"2021-06-09T12:49:42","slug":"saadan-klager-du-over-dit-forbrugslaan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/loanscouter.dk\/nyheder\/saadan-klager-du-over-dit-forbrugslaan\/","title":{"rendered":"S\u00e5dan klager du over dit forbrugsl\u00e5n"},"content":{"rendered":"\n

N\u00e5r du st\u00e5r og skal til at l\u00e5ne penge, vil det hurtigt g\u00e5 op for dig, at man skal se sig v\u00e6ldig godt omkring, eftersom det ikke er alle l\u00e5neudbydere, der har lige rent mel i posen. Heldigvis for det findes der mange forskellige instanser, som du kan klage til, hvis du st\u00f8der ind i et l\u00e5n, der ikke overholder god skik og etik \u2013 og lovgivning.<\/p>\n\n\n\n

Selvom mere end 100.000 danskere hvert \u00e5r optager et hurtigt forbrugsl\u00e5n eller kvikl\u00e5n, er det kun et f\u00e5tal af dem, der klager over urimelige gebyrer og for h\u00f8je renter til f.eks. anken\u00e6vn eller forbrugerombudsmanden<\/a>. \u00c5rsagen hertil kan v\u00e6re, at det tidligere har v\u00e6ret sv\u00e6rt at vurdere, hvori et \u201curimeligt\u201d gebyr eller \u201cfor h\u00f8j\u201d rente best\u00e5r. Med den nye aftale om et opg\u00f8r mod kvikl\u00e5n<\/a>, der tr\u00e5dte i kraft den 1. juli 2020, er netop dette blevet langt mere h\u00e5ndgribeligt for forbrugeren.<\/p>\n\n\n\n

Den ny lov om \u00c5OP<\/span>– og omkostningsloft p\u00e5 kvikl\u00e5n g\u00f8r det nemmere for forbrugere at vurdere, i hvilke situationer det er passende at indgive en klage om et eventuelt forbrugsl\u00e5n eller kvikl\u00e5n. Loven p\u00e5peger nemlig helt konkret, at det ikke er lovligt at tilbyde l\u00e5n med en \u00c5OP p\u00e5 mere end 35 procent, hvormed det er nemt for forbrugere hurtigt at spotte, hvorvidt et givent l\u00e5n opfylder dette krav eller ej. Derudover m\u00e5 de totale omkostninger forbundet med l\u00e5net, herunder diverse gebyrer, ikke overstige 100 procent.<\/p>\n\n\n\n

Hvis du som forbruger oplever problemer i forbindelse med et online kvikl\u00e5n<\/a>, ogs\u00e5 kaldet hurtig l\u00e5n<\/a>, som du enten har ans\u00f8gt om og optaget, eller blot er st\u00f8dt p\u00e5 i din s\u00f8gning efter gode l\u00e5netilbud<\/span>, findes der forskellige instanser, som du kan klage til, alt efter problemets karakter.<\/p>\n\n\n\n

Forskellige klageinstanser<\/h3>\n\n\n\n

Der findes forskellige instanser, du kan klage til, alt efter hvilken slags problemer du oplever i forbindelse med et givent l\u00e5n. Hvilken klageinstans, der er den rette i din situation, kan blandt andet afh\u00e6nge af, om du har l\u00e5nt penge fra et pengeinstitut eller en privat l\u00e5neudbyder, om l\u00e5net er knyttet til et bestemt produkt eller service, om der mangler lovpligtige oplysninger om eksempelvis renten eller andet.<\/p>\n\n\n\n

I nedenst\u00e5ende afsnit gennemg\u00e5r artiklen de forskellige klageinstanser, s\u00e5 du kan f\u00e5 et overblik over, hvor du skal g\u00e5 hen med din klage, og hvordan det i det hele taget fungerer.<\/p>\n\n\n\n

Det finansielle anken\u00e6vn<\/h3>\n\n\n\n

Det finansielle anken\u00e6vn er et privat anken\u00e6vn, du kan klage til, hvis du oplever problemer med et l\u00e5n, du har optaget i et pengeinstitut eller realkreditinstitut. Inden du klager til Det finansielle anken\u00e6vn, skal du have indsendt din klage til den finansielle virksomhed, du klager over, og denne virksomhed skal enten have afvist din klage eller givet et utilfredsstillende svar. Hvis du ikke modtaget svar p\u00e5 din klage inden for fem uger, har du ogs\u00e5 mulighed for at g\u00e5 videre med din klage til Det finansielle anken\u00e6vn.<\/p>\n\n\n\n

Din klage til Det finansielle anken\u00e6vn skal omhandle et privat kundeforhold for at blive behandlet. Du indsender din klage ved at udfylde et klageskema p\u00e5 deres hjemmeside<\/a>. Det koster 200 DKK at indsende en klage.<\/p>\n\n\n\n

Anken\u00e6vnet for Finansieringsselskaber (N\u00e6vnenes Hus)<\/h3>\n\n\n\n

Anken\u00e6vnet for Finansieringsselskaber<\/a> er et privat anken\u00e6vn oprettet af Finans og Leasing, Dansk Kreditr\u00e5d og Forbrugerr\u00e5det med henblik p\u00e5 at behandler forbrugerklager over de s\u00e5kaldte \u201cfritst\u00e5ende\u201d l\u00e5n fra virksomheder, der ikke er ejet af et pengeinstitut. Med \u201cfritst\u00e5ende\u201d l\u00e5n henvises der til l\u00e5n, som ikke er knyttet til en genstand, hvilket eksempelvis er tilf\u00e6ldet med SMS-l\u00e5n<\/a> og kvikl\u00e5n.<\/p>\n\n\n\n

Center for Klagel\u00f8sning<\/h3>\n\n\n\n

Hvis du har optaget et l\u00e5n i forbindelse med k\u00f8b af en forbrugsgode eller en service, kan du klage over det hos Center for Klagel\u00f8sning<\/a>, som sammen med Forbrugerklagen\u00e6vnet udg\u00f8r et offentligt forbrugerklagesystem<\/a>. Helt konkret behandler Center for Klagel\u00f8sning klager, der er opst\u00e5r som konsekvens af en misligholdt aftale mellem en forbruger og en erhvervsdrivende om et specifikt k\u00f8b af en vare eller tjeneste.<\/p>\n\n\n\n

Forbrugerombudsmanden<\/h3>\n\n\n\n

Du kan klage til Forbrugerombudsmanden<\/a>, hvis en l\u00e5neudbyder ikke oplyser om lovpligtige informationer som eksempelvis \u00c5OP og kreditomkostninger eller p\u00e5 anden vis vildleder om renten p\u00e5 et givent l\u00e5n. Det er ogs\u00e5 til Forbrugerombudsmanden, du skal klage, hvis du opdager l\u00e5n med en \u00c5OP p\u00e5 over 35 procent eller totale kreditomkostninger p\u00e5 over 100 %, eftersom det er i strid med den nye lov om kvikl\u00e5n, der blev indf\u00f8rt den 1. juli 2020.<\/p>\n\n\n\n

Hvis du oplever, at l\u00e5neudbydere reklamerer for l\u00e5n, der har en \u00c5OP p\u00e5 mere end 25 procent, eller hvis de helt generelt reklamerer for l\u00e5n i sammenh\u00e6ng med reklamer for spil eller spiludbydere, kan dette ogs\u00e5 meldes til Forbrugerombudsmanden, eftersom det ligeledes er i strid med den nye aftale om et opg\u00f8r mod kvikl\u00e5n.<\/p>\n\n\n\n

Finanstilsynet<\/h3>\n\n\n\n

Den sidste instans, du kan klage til, er Finanstilsynet<\/a>. Denne klageinstans er til for forbrugere, der har oplevet, at en l\u00e5neudbyder ikke foretager en kreditvurdering af potentielle l\u00e5ntagere, som de ellers er forpligtede til for derigennem at kunne sikre, at de ikke udsteder l\u00e5n til personer med en \u00f8konomi, der ikke kan b\u00e6re det.<\/p>\n